چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، کاهش ارزش سهام این شرکت را طی 2هفته گذشته تایید کرد

اما درعین حال در مورد تاثیر قطع سیستم پیامک در کاهش ارزش سهام این شرکت گفت: مخابرات از بابت پیامک‌ها درآمد اضافی داشته و این موضوع نمی‌تواند دلیل افت سهام این شرکت در بازار سهام باشد.

به گزارش همشهری، بررسی مبادلات سهام شرکت مخابرات در بورس تهران نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت در طول چند هفته گذشته رو به کاهش بوده است هرچند برخی از خبرگزاری‌ها از کاهش نیافتن ارزش سهام این شرکت خبر می‌دهند و معتقدند ارزش سهام مخابرات روند نزولی نداشته است اما اعدادو ارقام روی تابلوی بورس تهران چیز دیگری می‌گوید و نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت ظرف 2 هفته نزدیک به 6 درصد نزول کرده است. 

نوسان‌های قیمت سهام شرکت مخابرات در بورس تهران از آن جهت اهمیت دارد که این شرکت در حال حاضر با ارزشی معادل 6/6 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود و نزدیک به 3/12 درصد از ارزش کلی بازار سهام را در اختیار دارد. بر این اساس هرگونه نوسان در ارزش سهام این شرکت می‌تواند معادلات بازار و به‌ویژه شاخص بورس تهران را دستخوش تحولات تازه‌تری کند.

عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در مردادماه سال گذشته از همان ابتدا با جنجال‌های زیادی همراه بود.

قبل از عرضه سهام شرکت مخابرات موضوع تبدیل ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه از موضوعات جدی برای واگذاری سهام در بورس بود چرا که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند تکلیف ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه باید قبل از عرضه در بورس تهران مشخص شود، قرار بود ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه یا به آنان پس داده شود یا اینکه این ودیعه‌ها در قالب سهام به مردم تعلق بگیرد تا بخش زیادی از سهام شرکت مخابرات ایران به‌صورت خودکار خصوصی شود

اما با وجود برگزاری نشست‌های متعدد هیچکدام از این دو اتفاق رخ نداد و نهایتا قرار شد مبلغ ودیعه‌های مشترکان که تاکنون اطلاعات کاملی در مورد رقم دقیق آن منتشر نشده است در حساب‌های شرکت مخابرات ایران باقی بماند.

پس از عرضه سهام این شرکت در بورس تهران نیز موضوع تقسیم سود بین سهامداران و دولت و همچنین انتشار گزارش‌های شفاف و اخیرا موضوع پرداخت حق بیمه کارگزاران روستایی از جمله موضوعاتی بوده که در نوسان‌های قیمت سهام این شرکت در بورس تهران تاثیر‌گذار بوده است به‌طوری که می‌توان گفت شرکت مخابرات از بدو حضورش در بورس تهران تا‌کنون پرخبر‌ترین شرکت بازار سهام بوده است.

اما تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت معاملات این شرکت در بازار سهام نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت مخابرات ایران در طول چند هفته گذشته 6 درصد کاهش یافته است.

آخرین بررسی‌ها از وضعیت مبادلات سهام این شرکت، نشان می‌دهد بروز برخی تحولات در طول چند هفته گذشته، تمایل سرمایه‌گذاران را برای فروش سهام این شرکت بیشتر کرده است چرا که استدلال بازار بر این است که بروز این تحولات منجر به کاهش سود آوری شرکت مخابرات ایران و در نتیجه کاهش ارزش سهام این شرکت خواهد شد.

فعالان بازار بر این باورند که قطع سیستم پیامک شرکت مخابرات در طول چند هفته اخیر تاثیر مستقیمی در سودآوری سهام این شرکت دارد چرا که براساس گزارش‌های مالی منتشر شده، نزدیک به 50درصد از درآمد این شرکت از طریق شرکت ارتباطات سیار که ارائه‌دهنده سرویس تلفن همراه است صورت می‌گیرد و قطع سیستم پیامک به معنای قطع بخشی از درآمد‌های شرکت ارتباطات سیار و همچنین قطع بخشی از درآمد گروه مخابرات است.

شرکت مخابرات ایران در امیدنامه پذیرش و درج خود درآمد شرکت ارتباطات سیار را در سال 1385 مبلغ 8/15 هزار میلیارد ریال محاسبه کرده است که این میزان 8/47 درصد از کل درآمد شرکت مخابرات ایران را تشکیل می‌دهد.

در همین زمینه صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید خبر کاهش ارزش سهام شرکت مخابرات ایران درباره تاثیر قطعی سیستم پیامک‌ها بر کاهش درآمد مخابرات گفت: مخابرات از بابت پیامک‌ها درآمد اضافی داشته که حالا ندارد و از طرفی از بابت آنچه از بودجه و درآمد از ابتدا تنظیم کرده و جزئیات آن را از بابت مکالمه، GPRS یا پیامک و غیره مشخص می‌کنیم عقب نیستیم و سه دوازدهم آن محقق شده است.

وی، درباره‌ کاهش ارزش سهام مخابرات در بورس به‌دنبال قطعی شبکه پیامک‌ها گفت: به‌نظر می‌رسد اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده که دلیل این افت سهام باشد و به‌طور کلی ارزش سهام در بورس افت کرده است.

به اعتقاد فیضی آنچه از درآمد بودجه پیش‌بینی شده بود برای 3 ماهه اول سال محقق شده است و تغییراتی در بازار باعث کاهش ارزش سهام مخابرات شده است بنابراین باید علت را در بازار جست‌وجو کرد و نه در مخابرات.

کد خبر 84688

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز